Steun HAFC

Help HAFC

Word sponsor

Het seizoen van Heracles in review

Geschreven door Mat op 25 apr. 2024

Er zijn nog een paar wedstrijden te spelen en helemaal gevrijwaard van nacompetitie voetbal is Heracles nog niet, maar het lijkt erop dat Heracles zo goed als veilig is. Dat levert dus een goed moment op om terug te blikken op het afgelopen seizoen. Wat waren de verwachtingen, de prestaties, hoogtepunten en dieptepunten? Dit is het seizoen van Heracles in review.

De verwachtingen

Vooraf waren de ‘kenners’ niet heel enthousiast over de kansen voor Heracles in dit seizoen. Het vertrek van spelers als Azzaoui en Armenteros zou zich te zwaar laten wegen. Ook het aantrekken van erkende namen als Hrustic, Jetro Willems, Jordy Bruijn en Mario Engels veranderde hier niets aan.

Verschillende voetbalexperts noemden de Almeloërs als voorname kandidaat voor directe degradatie. Ook bij de beste bookmakers was er weinig geld te verdienen als je inzette op directe degradatie van Heracles. Ook daar werden de zwart-witte als een voorname kandidaat gezien om na dit seizoen af te dalen naar de Eerste Divisie. Heracles heeft dit seizoen dus in ieder geval (voorlopig) de verwachtingen van de experts overtroffen.

Het dieptepunt

Het absolute dieptepunt van het seizoen is het ontslaan van hoofdcoach John Lammers. De resultaten waren onder zijn leiding niet goed, maar Lammers was wel de man aan wie Heracles Almelo de terugkeer naar de Eredivisie te danken had. Voor het ontslag van Lammers verloor hij de laatste vijf van de zes competitiewedstrijden en werd hij met Heracles in de KNVB-beker uitgeschakeld door amateurclub Hardenberg. Het bestuur trok half december zijn conclusies en besloot dat Lammers moest vertrekken.

Het hoogtepunt

Het seizoen van Heracles kenmerkt zich door diepe dalen en hoge pieken. Zo was daar een paar weken geleden opeens de eclatante overwinning van Heracles tegen AZ. De Almeloërs schoten uit hun slof en schoten de Alkmaarders met een 5-0 nederlaag terug naar huis. Een welkome opsteker na een seizoen van vallen en opstaan.

De uitblinker

Jizz Hornkamp kwam in de zomer van 2023 over van Willem II en maakte direct impact bij Heracles. Zeker sinds de winterstop is Hornkamp een sensatie, hij maakte in bijna elke thuiswedstrijd in Almelo een doelpunt en staat inmiddels al op tien doelpunten en twee assists. Ook Emil Hansson liet zich van zijn beste kant zien in de Eredivisie. De Zweedse Noor scoorde vijf keer en bereidde zes keer een doelpunt voor. Er zal in de zomer ongetwijfeld interesse komen voor deze uitblinkers en het is te hopen dat ze volgend seizoen ook nog in het zwart-wit te bewonderen zijn.

De conclusie

De terugkeer in de Eredivisie was er een van vallen en opstaan voor Heracles. Het belangrijkste was dat de zwart-witten zich handhaafden en in die doelstelling lijken ze te slagen. Zo bezien kan het seizoen dus als een succes worden gezien. Het ontslag van de man die Heracles naar de Eredivisie loodste is pijnlijk en smet op het seizoen. In de tweede seizoenshelft liet Heracles steeds vaker zien dat het in de Eredivisie thuishoort. Dat is iets om in het volgende seizoen op voort te borduren. Voorzichtig positivisme is dus op zijn plaats.

Op dit bericht kun je niet reageren

1927

/